kobiety.net.pl   
Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  


Wróć   Klub
Nazwa użytkownika
Hasło
Zarejestruj się FAQ Blogi Galerie Użytkownicy Kalendarz Szukaj Dzisiejsze Posty Oznacz Fora Jako Przeczytane

Dysleksja i wady wymowy a praca tłumacza
06-01-2020 07:27 AM

Zdawałeś sobie sprawę, że na dysleksję cierpieli Einstein, Picasso, H. Christian Andersen? Choć nie da się jej całkowicie pozbyć, przy pracy nad tym problemem można zupełnie normalnie żyć, nie odczuwając niedogodności z niej wynikających. Ale czy dysleksja i wady mowy przekreślają możliwość pracy w zawodzie tłumacza? A może jest jakiś sprawdzony sposób, aby radzić sobie z tą trudnością? W końcu słowo pisane lub mowa to narzędzie pracy tłumacza zwykłego, przysięgłego czy specjalistycznego... Wydaje się, że wady wymowy, zaburzenia mowy, fakt, że Twój język nigdy nie będzie poprawny raczej nie wróżą kariery... To mit czy da się to jakość obejść, np. udając się do poradni psychologiczno-pedagogicznej i pracując nad problemem? Poruszamy dziś temat dla wielu osób trudny i ważny. W końcu jeśli dla kogoś zawód tłumacza to marzenie, trzeba o to walczyć.


Co warto wiedzieć o dysleksji?


Co warto wiedzieć na temat dysleksji? Czy osoba z nią ma przekreślone szanse na zostanie tłumaczem? Zastanawiamy się dziś nad tym, czy dysleksja i wady mowy uniemożliwiają pracę w zawodzie tłumacza i nie można pominąć ważnej rzeczy: dysleksja nie oznacza opóźnienia w rozwoju, nie jest też tożsama z niskim poziomem inteligencji (zresztą wspomnieliśmy na samym wstępie tego tekstu, że do dyslektyków należał sam Albert Einstein).

Dlaczego o tym Ci wspomnieliśmy? Ważne jest wczesne zdiagnozowanie dysleksji i praca z problemem. Wczesna terapia w wieku szkolnym, praca z logopedą i szkolnym pedagogiem potrafią naprawdę pomóc większości osób w tym, aby "nie dać" się jej. Pamiętajmy, że dysleksja to trudności, a nie niemożność wykonywania tego zawodu. Poza tym tłumacz z takim problem dziś nie ma większych problemów w odnalezieniu się w tej branży. O ile oczywiście mocno pracował i nadal pracuje nad tym, aby trudność nie była przeszkodą.

Zresztą w tym momencie warto przytoczyć przykład Johna Irvinga. Co prawda to nie tłumacz, ale pisarz, czyli osoba zawodowo zajmująca się pisaniem. W naszym odczuciu jego osoba to znakomity przykład na to, że jeśli tylko ktoś się uprze, że będzie coś robił i "przepracuje" wszystko, da się dosięgnąć marzeń.
Dowiedz się z artykułu dostępnego na http://skandland.pl/, jakie błędy popełniają native speakerzy!

A fakt, że Irving otrzymał w 1999 Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany do filmu "Wbrew regułom" (zresztą na podstawie jednej z jego znanych powieści "Regulamin tłoczni win"). Mało tego! Ten amerykański pisarz i scenarzysta napisał ponad 20 powieści, w tym sławną i w Polsce "Świat według Garpa". W swojej autobiografii "Wymyślona dziewczyna" wręcz wprost pisze: "(...) uczyłem się kiepsko - później okazało się, że mam dysleksję, ale wtedy jeszcze nikt o takim czymś nie słyszał".

Irving to dla wielu osób wzór i przykład, że trudności zawsze będą trudności, ale jeśli naprawdę ktoś chce zostać np. pisarzem, można tego dokonać. I to w wielkim stylu. Stąd dla każdej osoby z dysleksją, która marzy o tłumaczeniu pisemnym mówimy: słabszy rozwój mowy, dyslektyczne problemy, trudności z mieszkaniem głosek czy złą wymową sylab; nie są barierą do poprawnej pisowni i wymowy, jeśli naprawdę chcesz to przepracować. Logopeda, terapeuta, odpowiednie podejście pedagogiczne do problemu, potrafią zdziałać cuda.

Dysleksja rozwojowa - co to jest?

Dysleksja? Ale co to w ogóle jest? Co oznacza? Sam termin dysleksji rozwojowej pochodzi od greckich słów. Mianowicie od "dys" oznaczającego "nie" i od "lexis" znaczącego "wyraz" lub "czytanie", co w polskiej literaturze specjalistyczne określa się jako "specyficzne trudności w nauce czytania i pisania". Światowa Federacja Neurologów stworzyła w 1968 roku definicję, która brzmi tak: "zaburzenie manifestujące się trudnościami w nauce czytania i pisania przy stosowaniu standardowych metod nauczania i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym oraz sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych".

Polskie Towarzystwo Dysleksji definiuje ten termin z kolei tak: "są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego".

Warto też zwrócić uwagę, że pod terminem dysleksja rozwojowa określa się syndrom ogólnych trudności w czytaniu i pisaniu. Mówimy o tym, aby zwrócić Ci uwagę na inne terminy związane z tym tematem. Pod pojęciem "dysleksja" skrywają się trudności w czytaniu. "Dysortografia" to z kolei są to trudności w opanowaniu pisowni, w tym trudności związane z ortografią. Zaś "dysgrafia" to słaby poziom graficzny pisma.

A z czego się bierze? Spowodowana jest zaburzeniami funkcji poznawczych, które zwykle dotyczą wzroku, percepcja fonologiczna oraz integracji procesów wzrokowych i słuchowych. Mówi się, że się ją dziedziczy, są anatomiczne, wskazują na zaburzenia fizjologiczne układu nerwowego czy zwraca się uwagę na zaniedbania środowiskowe. Polskie Towarzystwo Dysleksji wskazuje, że według literatury europejskiej dzieci z problemem dysleksji stanowią 10-15% uczniów, z kolei badania na terenie Polski wskazują, że jest to ok. 9-10%.

Dysleksja rozwojowa – objawy

Jakie objawy i trudności ma osoba z dysleksją? Co wskazuje, że dana osoba ma dysleksję? Mówi się o tym dużo, słowo znane wielu z nas, ale czy na pewno wiemy, z czym zmaga się dyslektyk.

Zacząć należy, że osoba z takim problemem ma zwykle trudność z utrzymaniem pisma w liniaturze (to prościej mówiąc linia) zeszytu. Co poza tym? Problemy z przepisywaniem, jak i z pisaniem ze słuchu. Dyslektyk myli też litery, b-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w, a także s-z, dz-c, sz-s, o-a, ł-l, ę-e. Kolejnym kłopotem jest to, że osoby z dysleksją nie rozróżniają ę-en-e, ą-om. Częste jest też opuszczanie litery y czy w ogóle gubienie liter lub opuszczanie jakiś elementów wyrazów. Oczywiście typowe są błędy ortograficzne czy wolniejsze pisanie. Z kolei w czytaniu dyslektyk charakteryzuje się tym, że czyta wolno i kiedy się go słucha można odnieść wrażenie, że ten się męczy. W czytaniu, podobnie zresztą jak w pisaniu, przestawia lub zamienia litery czy w ogóle w nieprawidłowy sposób odczytuje wyrazy, albo czyta w dobrym tempie, ale nie rozumie treści słów.


Dysleksja rozwojowa – typy i odmiany


To dysleksja ma jakieś typy i odmiany? Tak! Zwykle dysleksję dzieli się na takie typy jak:

• dysleksja typu wzrokowego - zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej, które łączą się z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-słuchowej, a także ruchowo-przestrzennej
• dysleksja typu słuchowego - są to zaburzenia percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy, zwykle wiąże się też z jakimiś zaburzeniami funkcji językowych
• dysleksja integracyjna - w tym wypadku zaburzona jest koordynacja, innymi słowy mówiąc charakteryzuje się ona tym, że występują zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej
• dysleksja typu mieszanego - jest to mieszkanka dysleksji wzrokowej, słuchowej i przestrzennej
• dysleksja wizualna - mowa o nie, gdy występuje tak zwany nieporządek

A jakie mamy odmiany dysleksji? Po pierwsze: dysleksja - to zwykle węższy termin na określenie tego, gdy ktoś ma problemy z czytaniem. Po drugie: dysortografia - to trudności w pisaniu, np. pomimo znajomości zasad pisowni popełnia się błędy ortograficzne. Po trzecie: dyskalkulia - są to bardzo specyficzne problemy związane z rozwiązywaniem tych nawet najbardziej banalnych zdań matematycznych, przykładem są trudności zw zwykłym dodawaniem czy mnożenie. Po czwarte: dysfonia - tutaj można zauważyć zaburzenia rozwoju mowy. Poznasz ją po tym, że ktoś cicho i naprawdę niewyraźnie mówi.

Sprawdź również, ile zarabia tłumacz przysięgły: https://tlumaczeniamarcina.pl/

Dysleksja i wady mowy a praca tłumacza

Objawy dysleksji, trudności w pisaniu i czytaniu, odpowiednio wcześnie wykryte i leczone, nie są barierą, której nie może pokonać osoba marząca o pracy tłumacza. Wczesne rozpoznanie dysleksji u dzieci daje ogromną szansę na to, że da się naprawdę dużo zrobić w tym temacie. Dzieci z dysleksją nie są skreślone, a i współcześnie dysleksja nie ma tak dużego wpływu na pracę. Jasne, bez znajomości zasad poprawnej pisowni i poprawności nikt nikogo nie zatrudni, ale wystarczy podjąć wszystkie kroki, które pomogą Ci popracować nad problemem i z nim wygrać. To możliwe!

Po więcej informacji z zakresu tłumaczeń zapraszamy na bloga: https://alonline.com.pl/
Odpowiedz 0 Komentarzy



Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 03:20.


Powered by: vBulletin Version 3.5.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.